söndag 27 april 2014

Jägarskolan Del 2. Introduktion Markmål.

Heldag 2 på skyttebanan.

Började med att gå igenom Markmål (Haren och Räven) banan.
Jag hade tyvärr hunnit samla på mig en hel massa nervositet inför att skjuta med hagel, så det kändes riktigt olustigt och det gjorde ont i kinden av att bara lägga an bössan.
Fick hjälp att prova ut en annan bössa som hade bättre storlek åt mig.
Med denna så gick det betydligt bättre. Sköt en serie på Haren och Räven och fick godkänt antal hagel i området så det kändes bra. Och det bästa av allt, det gjorde inte alls ont i kinden med den bössan. Helt fantastiskt.

Ingemar hade också väldigt svårt att hitta en bössa som passar. Han är så lång så det finns ingen bössa på klubben som är lagom åt honom, så när han skjuter så måste han sikta c:a 30-40 cm under målet, vilket är väldigt svårt. Så han sköt lite på en wellpap-tavla för att se hur illa det var och hela hagelsvärmen är ovanför det han siktar på. Så nu har vi i uppdrat att se om vi känner någon som har en hagelbössa som kan vara mer anpassad åt honom, så att han kan använda den när han övar.

Jag testade även en halvautomat när jag sköt på lerduvor, vilken hade lite mindre rekyl och det var trevligt.
Träffade inte något bättre idag, men rädslan för hagelvapen släppte iom att den inte sparka mig i ansiktet iaf.
Så nu gäller det att få frugan att inte sikta när hon skjuter hagel. För jag är verkligen kass på träffa på hagel. Träffar typ 1 av 6 lerduvor :/

Vi gick en liten sväng i skogen och övade avståndsbedömning också. Jag blev förvånad över hur relativt rätt jag hade ändå, trodde jag hade betydligt sämre avståndsbedömning än vad det visade sig. Så det känns skönt, även om vi måste öva mer ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar