tisdag 22 april 2014

Jägarskolan Del 2. Precision kula samt säker vapenhantering

Så var den äntligen här. Dagen då vi skulle skjuta med en studsare 6,5x55. Som jag har varit nervös inför hur hårt rekylen ska smälla, med tanke på hur blå en del blir på axeln.

Vi började med en liten genomgång om hur det fungerar på skjutbanan samt att vi fick hämta ut varsin ammunitionspåse innehållande:

50 st 6,5x55
50 ar 22lr
75 st 12/70 stålhagel
25 st 12/70 blyhagel
samt skyddsglasögon.

Detta är nu vår personliga ammunition, fast vi får inte ta hem den iom att man inte får ha ammunition om man inte har vapen för den, och vi har ju inga vapen alls (ingen vapen licens) . Så allting förvaras av jägarskolan.

Sen blev det en genomgång av skjutstationen. Precision kula med stöd samt med jägarmässigt stöd.
Efter det blev vi indelade i två grupper, varav våran grupp fick följa en ledare runt på säker vapenhanterings rundan och den andra gruppen fick stanna och börja skjuta.

Sen var det då äntligen våran tur att skjuta. Jag och Ingemar blev kvar till sist, vilket var rätt skönt, för då hade alla andra gått in för att värma sig och det var bara vi och ledaren kvar.
Superskönt, för jag var så nervös inför hur ont det skulle göra.

Man fick börja med att hämta vapnet och kontrollera att det var oladdat.
Sedan fick man bädda in vapnet i sandsäckar så att det skulle ligga stadigt.
Ladda vapnet.
Säkra vapnet.
Sikta, sikta, sikta.....  *nervöööös*
Osäkra vapnet
Sikta mera...
Hålla andan.
*PANG*
Andas.... kontrollera om jag fortfarande levde... japp.. men asså.. hallå... jag vet ju inte ens om jag över huvud taget kände av rekylen.
Jag fick då iaf inget blåmärke. Jo, nog kände jag av den, men det gjorde då inte ont någonstans på något sätt alls.
Så det blev tre skott till med bänkstöd och sandsäckar.

Sen var det dags för 4 skott med jägarmässigt stöd.
Då fick man sitta på en liten eur-pall och ta stöd mot en pinne. Vilket var betydligt svårare. Iom att jag är byggd som jag är så var det omöjligt att få till stöd för armbågarna mot knäna (3-punkts stöd) så jag tog stöd mot bara ett knä och det gick bra ändå.

 
Den vänstra bilden är 4 skott med stöd och den högra är 4 skott med jägarmässigt stöd.
Båda två är godkända!!!

Alltså.. för att förtydliga... Precision kula med stöd ska man skjuta 4 skott inom en 15cm radie och med jägarmässigt stöd ska man skjuta 4 skott inom en 17 cm radie.
Detta är alltså första gången jag skjuter med en studsare med stöd och båda är godkända!!!

Sen var det kära makens tur:


 
Precision kula med stöd. 4 skott. Godkänd!!!


 
Precision kula med jägarmässigt stöd. 4 skott. Godkänd!!!

Nu var ju detta tyvärr då inte ett provtillfälle, så vi har ju inte fått några stämplar på godkända prov, men vi vet iaf att det kommer inte att vara helt omöjligt med detta prov iaf.

Nervositeten har lagt sig, jag känner mig betydligt mer självsäker (vilket kommer troligen krossas när vi ska göra andra moment) men nu känns det tok bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar