lördag 26 april 2014

Jägarskolan Del 2. Precision Kula samt Hagel skeet samt .22a

Idag blev det en heldag på Baggböles Skyttebana.
Dagen inleddes med en genomgång på lerduvebanan. Känna och klämma på lite bössor för att se vilken som kunde tänkas passa bäst. Sen fick vi prova att skjuta på en lerduva som låg på backen.

När alla hade fått träffa en lerduva som låg på backen så delades gruppen in i två varav min och Ingemars grupp gick vidare till övningsskytte med en .22a för att prova på skillnaden mellan att skjuta på fri hand och med stöd. Så det blev 5 skott på fri hand och 5 skott med stödpinne och 5 skott med björnstöd.

I Väntan på våran tur att skjuta så fick vi lite
korvmackor och varm choklad i solen.

Sen bytte vi och våran grupp fick gå och börja skjuta på lerduvor. Jag sköt 3x6 lerduvor och det gick ärligt talat riktigt riktigt dåligt. Jag fick så ruskigt ont i kinden så jag tänkte att detta kommer aldrig gå. Det måste ha varit en helt fel bössa för mig, för jag blev helt mörbultad i ansiktet.

 

Sen var förmiddagspasset avslutat och vi käkade lite lunch innan vi på nytt gick och sköt lite med .22an.


När "kula med stöd" (6,5x55) banan blev ledig så gick vi dit tillsammans med en kille till och vi hann alla 3 precis skjuta en serie var och då var jag och Ingemar på väg att åka hem, men då kom provledaren och frågade om vi skulle vilja göra provet!!!

Men GALET så nervös jag blev. Shit, skakade i händer och armar så jag trodde aldrig att jag någonsin skulle ens ha träffat tavlan. Jag var även lite nervös inför säkerheten, har vi lärt oss rätt, kommer man ihåg allting.

Sköt 4 skott med stöd och 4 med jägarmässigt stöd och sen den långa vandringen på 80 m ner till tavlan för att se hur det såg ut.
Wohooo... på båda serierna så hade jag godkänt och på båda hade jag 2 skott som gått hål i hål!!!

Riktigt nöjd.

Sen var det Ingemars tur och även han blev godkänd.
Oj vilken dag. Helt slut i kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar